borduurbloemfan

woensdag 10 juni 2015

Fybroland is terug!!!

criteria voor fibromyalgie negen gepaarde tender points (1990 American College of Rheumatology criteria for fibromyalgia).Fybromyalgie

Of zoals ik het zelf noem Fybroland!!!

Ik heb nu al van mijn 18de spierpijnen en kwaaltjes die maar niet in een rijtje thuis hoorde....

Toen mijn aandoeningen mij gezondheid in gevaar brachten is er eindelijk serieus eens rond geneusd in mijn lichaam, foto´s, scan´s, mri enz enz... Maar niets te vinden..

Ik kwam bij een nieuwe huisarts die doorvroeg naar de symptomen en ik legde uit dat ik het gevoel had dat ik iedere dag een gevecht moest leveren om te kunnen werken, een dag zonder pijn was een uitzondering!!

Zei stuurde mij 4 jaar geleden naar een reumatoloog en deze gaf mij het label...

FYBROMYALGIE!! en bedankt dokter!!!

Maar het wordt niet erger meid, je kunt er makkelijk mee leven... en ik mocht verder gaan, geen nieuwe afspraken, geen en hoe gaat het nu! Niets!!

Ik stond er wéér alleen voor en zo is het nu al 4 jaar, nog geen dokter meer gezien;..

Een paar jaar geleden had ik minder pijntjes dan nu, kon ik meer doen dan nu! 

Het is een onzichtbare ziekte die ineens toeslaat { of jij er nu tijd voor hebt of niet!!} je kunt niet van te voren zeggen hoeveel pijn een opstoot gaat doen, ga je het kunnen bevechten zonder medicatie? Ga je wel voor medicatie, zo ja welke mate!! Ik koos er vier jaar geleden voor om medicatie te nemen, ze hielpen, al werd ik er anders door daar ze waren voor mensen met een depressie!! Maar door de medi heen kreeg ik gewoon maandelijks tot wekelijks een opstoot!! Dus koos ik er een jaar geleden voor om de medi stop te zetten { de helft van de tijd vergat ik deze toch!!} maar de dokter wilde dit niet!!!

Maar na geregeld vragen achter stopzetting en nooit een ja te krijgen, heb ik gewoon het heft in eigen handen genomen en gestopt van de een op de andere dag!! Ik heb me weken raar gevoeld, maar echt ziek ben ik er niet van. Heb wel vaak het idee dat ik omval van duizeligheid, maar dit begint na een maand langzaam aan weg te trekken... ik heb ook weer meer energie!! Ik sliep veel tijdens de medicatie jaren, en nu heb ik het niet nodig om ´s middags even te gaan liggen!!!

EEN OPSTOOT!!

Waar ik het in principe over wilde hebben!!

Ik heb dus een opstoot, ik zit midden in fybroland!! En het is geen leuke vakantie, dat kan ik al verklappen!! Ik loop mank van de pijn, krijg amper een vuist gemaakt, heb moeite met doorwerken, want traplopen gaat niet lekker!! De pijn punten zitten nu overal!!!

Mijn vingers en benen zijn het ergst nu, maar mijn kaak, schouders en enkels zijn ook niet gezellig; het is vermoeiend, pijnlijk en ik vind het moeilijk om mezelf te dwingen rustiger aan te doen!! Maar ik moet want anders blijft het erger worden.

Het kan dus zijn dat ik wat minder blog, dan komt het door die stomme fybroland!!

gr imkeBepaling tenderpoints

Geen opmerkingen:

Een reactie posten