borduurbloemfan

maandag 3 augustus 2015

maandag verlofdag 11

vandaag staat er niet veel op de planning, we zetten schoonzus thuis af en gaan naar de dokter, we hebben een afspraak om 08.30u. Hij neemt bloed af en test voornamelijk lever en nierwaarden, maar ook cholestrol? en witte en rode bloedlichaampjes...

Dit omdat het met mijn vrouw NIET lekker gaat. Ze slaapt veel, haar plekken op het been zijn rood en de ziekte woekerd duidelijk nog door, ze heeft vervellingen op haar handen en een hele droge huid, veel pijn en een zeer stijve knie!!! Kortom NEE het gaat nog niet hoe het moet!!!

Ik moet doorgaan zoals ik bezig ben met de verzorging, bij pijn mocht ze eventueel een dafalgan, maar dat gaat het niet worden, als er op zich niets aan gedaan kan worden, want ze heeft alleen pijn bij aanraking, dus met stoten of vegen over de plek... Dus daar helpt een pijnstiller niet mee. Jammer ik had op beter nieuws gehoopt, want je vrouw zo in één zien krimpen, geloof me niet leuk om dan een verzorging te doen.

Ik was ondertussen nivea aan het smeren op haar handen en droge huid, dit moest ik door doen, voor zolang als de ontsteking op de handen aanwezig was... dus dat ook nog eens!!! Dus dit is nu onze dagindeling;

Zaterdags

ijzer tablet inemen, half uur later eten, dan ledertrexaat. Dan verzorging blauwe plekken en droge huid, en haar handen. In de middag nog eens nivea, ´s avonds complete verzorging: been insmeren met cortisone, blauwe plekken zalf en nivea, inwikkelen met verband, broek erover en dikke sok aan tegen koude tenen { het is 30°C maar mijn vrouw heeft koude tenen??} dan de buik verzorgen met cortisone en har kleding erover doen zodat ze niets afgeeft aan de bank. Dan haar handen met nivea en daarna ledertrexaat innemen. Op andere dagen geen ledertrexaat...

Maar ik heb het gevoel dat we er nog niet zijn... zou mijn gevoel juist zijn??? ben benieuwd!! Ze heeft teveel last, en er komt steeds meer bij, het wordt tijd dat de ledertrexaat begint te werken!!

Dan krijgen we te horen dat we vanavond tussen 18 en 19u bellen voor bloeduitslag, die verwacht ik dat die goed is, haar ijzer al wat omhoog... benieuwd dus of ook dit gevoel juist is.

Hierna gaan we naar de winkel { aldi} en neem ik van daar fluorgele stiften voor mijn borduurtekeningen. Ze zijn heel gemakkelijk!!

Dan naar de action voor vliegenmeppers haha!! Gisteren iets wat veel last van wespen en vliegen gehad!!

Daarna naar huis en wachten op schoonzus die ditmaal haar hondje Yana komt brengen, die blijft een dagje hier, we nemen haar mee naar schoonbroer en nemen haar dan weer mee terug en zetten haar bij haar thuis af.

Voor de rest niets van plan, het is heerlijk heet buiten, dus vrouw lief moet zoveel mogelijk uit de zon blijven vanwege haar ledertrexaat. Al zal een terrasje wel smaken haha!! We zullen zien!!

Kortom een rustige dag,

*********************************************************************************

En zo is het weer 21.00u, de dag is zo goed als voorbij voor ons.

We hebben dus Yana { hondje van schoonzus} meegenomen naar het bejaardenhuis, schoonbroer was helemaal gelukkig met het weerzien net als Yana die het piepen van blijdschap niet kon laten. Je merkt wel dat schoonbroer het niet helemaal begrijpt, er voor zorgen dat ze veilig was, was dan ook noodzaak. Echt vast houden deed hij haar niet. Terwijl hij haar wilde vasthouden gingen we naar het cafetaria om wat te drinken, en meer dan zeggen dat hij dan héél goed de riem moest vasthouden zodat Yana niet kon weglopen hield ik Yana vast langs de rolstoel, ter hoogte van de rolstoel leuning en hij was helemaal in de waan dat hij echt Yana uit liet. Fijn om te zien, maar ook betreurend.

Maar het ging hem goed vandaag, hij babbelde mee, wilde continu aandacht en vroeg die ook gewoon. Verhalen over werken die hij vroeger deed { graafwerken en klinkers leggen} kwamen naar boven en hij kocht graafmachines en maakte van alles mee. Af en toe moesten we ook echt om zijn verhalen lachen, wat hem weer deugd deed. Het is een hele andere man geworden, al werkt hij in zijn wereldje nog even hard. ´s Nachts heeft hij er een handje van om klinkers te gaan leggen in zijn kamer, waardoor hij alle meubels op de hal zet, plinten afbreekt en gordijnen van de reling trekt. Fotokaders zijn niet veilig en de tv is sinds gisteren verwijderd van zijn kamer, uit voorzorg. Hij werkt heel hard, en is daardoor ook heel moe. Dat het alleen maar vernielen is heeft hij géén weet van, echt niet!! Hij begrijpt toaal niet waarom iets ineens bij het opstaan kapot is. En waarom verpleegsters boos doen, STOMME ZUSTERS zegt hij dan!!! Tja, begrijpelijk als je iedere dag alles mag opruimen; vanaf vandag mag hij NIET meer ´s middags slapen, zodat hij de nachten beter volhoudt. Ben benieuwd of dit volgehouden kan worden, want hij is snel moe en heeft zijn slaap hard nodig.

Maar aan de andere kant is zijn geheugen nog zo slecht niet, hij kent alle namen nog en vandaag vergewiste hij zichzelf ervan dat hij naar de verkeerde persoon keek, terwijl hij een naam riep!!! En vroeg hij toen ik mijn thee had of er iets bij was { koekje of snoepje} hij weet dondersgoed dat hij dat krijgt. Eigenlijk is hij weer juist een kind, profiteren van situaties, lachen om dingen zoals schelden, plagen en pesten en boos worden om zijn zin niet krijgen.

Toen we naar huis gingen om Yana naar huis te doen en wat te gaan eten kreeg hij een terugslag door vermoeidheid, trekken aan zijn kleren, broek open en dicht en zenuwachtig. We gingen naar huis met onrust, jammer!! Maar het is nu eenmaal zo, de verpleegsters zullen schoonzus en schoonbroer hierin moeten begeleiden. We zagen met vertrekken dat schoonbroer zijn zus onderweg was, en dat deed goed, versterking was onderweg.

We deden Yana naar huis en gingen eten bij Cyril in neerpelt, een turks restaurant. Na een broodje shoarma gingen we nar huis en gaf ik de honden eten. Vrouw lief daarna insmeren met zalf voor haar blauwe plekken en nivea. Ik heb er nog twee plekken bij gekregen, haar ellebogen zijn sinds vandaag ook schraal aan het worden, de open plekjes komen tevoorschijn. Zo spijtig dien achteruit gang!!

Om 18u mag vrouw lief bellen en haar lever is goed, fijn de medicatie mag doorgaan met 2-2-2 { vrijdag avond 2 ledertrexat, zaterdag morgen 2 ledertrexaat en ´s avonds weer 2 ledertrexaat, zondag morgen 1 foliumzuur. Maar ook minder nieuws, haar ijzer staat nog altijd héél laag, zelfs nog lager dan eerst. Ook haar rode bloedlichaampjes hebben hierdoor moeite met bijspringen en zijn te laag. Ze mag nu dagelijks vitamine B12 erbij gaan innemen. Ik moet beter op haar eten gaan letten, zodat ze terug vitamine C inneemt, want dit bevorderd de opname van Ijzer, waardoor haar rode bloedlichaampjes beter gaan werken. Het is nu zo dat de infectie op de handen, ellebogen en benen kan komen door het tekort aan rode bloedlichaampjes.

Dus dat wordt dagelijks VERS geperste sinaasappel!!! En gezondere voeding, al die friet is dus echt niet goed!! Maar ja, luisteren haha!!

Daarna valt vrouw lief in slaap, ze is veel moe { reactie op de ledertrexaat en de tekorten aan ijzer?}


Ondertussen borduur ik verder en even later krijg ik het in mijn heupen van het zitten en werd ik rusteloos. Ik ging me douchen, spelen met Raico en mijn planten water gegeven. Dat deed even goed, terug binnen mak ik vrouw lief wakker { anders kan ze van de nacht niet slapen} en vraag ik haar om te douchen, heeft ze niet echt zin in, maar met overwegings kracht gaat ze dan toch. Nu ze eruit is doet het dan toch goed zegt ze dan haha!!! Maar ja als je zo MOE bent is alles te veel natuurlijk!

Nu moet ik haar nog verzorgen, maar eerst wilt ze een pint drinken, haar tweede vandaag. Het NA drinken gaat goed, maar een echte pint is nog altijd beter. Haar lever waarden waren goed dus haar lever kan de alcohol die ze nu inneemt per week aan kunnen. 

Ondertussen borduur ik verder en geraakt de eerst kleur af: ZWART 310 DMC

gisteren

vandaag

En dat was dag 11.

Morgen gaan we naar Pelthout voor schappen, hangen we deze misschien al op en doen we papierwerk. Gaat vrouwlief haar auto poetsen en doen we dagelijkse dingen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten